Traditional art in digital sculpting

Along my path to the skill improvement in 3D modeling I’ve always considered the technical feature as a very important one. Since the first models – for which I only used Maya – I concentrated all of my efforts within the application of the techniques found in books about CG or following good step-by-step tutorials found on Internet. Extrusions, edge loops, vertex tweaking, deformers, etc. were tools and techniques for every day use.

However, after ZBrush and digital sculpting techniques coming something changed. Today, every artist can quickly turn a concept into reality and create models that are both beautiful and topologically perfect thanks to the introduction of new retopology tools (e.g. 3D Coat). In other words,  it looks as if the technical side is being overwhelmed by the completely free artistic expression offered by this powerful software.

In fact, since I’ve been using ZBrush I’ve gradually realized how important the traditional art knowledge on shapes, proportions, masses, anatomy, rhythm, motion, etc. is and how this is applicable onto the 3D modeling field.

So, in the past weeks I took the decision of concentrating myself over these features: sacrificing some of the time that I would have spent directly in digital sculpting training, I bought:

–          a book about in-motion human figure drawing techniques
–          a book about clothed figure drawing techniques
–          an illustrated book of Michelangelo’s art

and began drawing on paper the female figures I used to draw and model, but with a little more consciousness about art… Don’t get wrong, please! I didn’t suddenly became Michelangelo! Neverthless, here you’ll find the new drawings, together with the old ones.

These days I’m applying this new approach also on some new ZBrush models, trustful this would bring better results. Hope so!

Back to you soon!

Traduzione in Italiano
Nel mio percorso di studio e crescita nel campo della modellazione 3D l’aspetto tecnico ha sempre avuto una fondamentale importanza. Sin dai primi modelli – per i quali utilizzavo esclusivamente Maya – ho concentrato tutto il mio impegno nel seguire ed applicare le tecniche trovate nei libri di computer grafica e negli ottimi tutorial che Internet offre sia gratuitamente che a pagamento. Estrusioni, edge loops, tweaking dei vertici, deformatori, ecc… erano strumenti e tecniche all’ordine del giorno.

Tuttavia, dopo l’avvento di ZBrush e delle tecniche di scultura digitale qualcosa è cambiato. Un artista può oggi trasformare rapidamente un idea in realtà e creare figure spettacolari ed al contempo tecnicamente impeccabili dal punto di vista della topologia, anche grazie ai nuovi strumenti di retopology disponibili (per esempio 3D Coat). In altre parole, la tecnica sembra cedere il passo all’espressività artistica incondizionata che questo software offre.

Da quando uso ZBrush mi sono gradualmente reso conto di quanto siano, in effetti, importantissime le nozioni dell’arte tradizionale su forme, proporzioni, masse, anatomia, ritmo, movimento, ecc… e di come queste siano applicabili alla modellazione 3D.

Nelle scorse settimane ho quindi deciso di concentrarmi su tali aspetti: sacrificando un po’ del tempo che avrei altrimenti dedicato a fare pratica diretta con lo sculpting, ho acquistato:

– un libro sulle tecniche di disegno della figura in movimento
– un libro sulle tecniche di disegno della figura vestita
– un libro illustrato sull’arte di Michelangelo

ed ho iniziato a disegnare su carta le figure femminili che solitamente disegno e modello, ma con un po’ di consapevolezza artistica in più… Non fraintendiamoci, non sono improvvisamente diventato Michelangelo! In ogni caso, qui potete vedere i nuovi disegni, insieme a quelli più datati.

In questi giorni sto applicando questo nuovo approccio anche su dei nuovi modelli in ZBrush, fiducioso che porti a dei risultati migliori. Speriamo sia così!

A presto con dei nuovi aggiornamenti!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*